TRNAVA, 29. 6. 2019 – (cycling-info.sk) – Sobotu poobede vyšli do ulíc Trnavy a jej okolia pretekári do 23 rokov. Vlani táto kategória súťažila spolu s mužmi, teraz ich čakali samostatné preteky, to znamená, že sa do ich súboja nikto nemiešal. Dvadsaťtrojkári pred sebou mali etapu dlhú 156 kilometrov. Okolo druhej, kedy prebehol slávnostný štart, ukazoval teplomer 26 stupňov.
Štartová listina mužov U23 obsahovala celkovo 98 mien, z toho presne 40 cyklistov bojovalo o slovenský dres. Hneď na začiatku sa začalo pretekať vo veľkom. Medzi tými, ktorí sa snažili dostať do úniku bol aj jeden jazdec Dukly Banská Bystrica (VŠC DUKLA).
Na prvých kilometroch sa únik vytvoriť nedokázal. Sledovali sme veľmi veľa pokusov o jeho vytvorenie, jazdilo sa aktívne. Ak sa aj dopredu niekto dostal, tak iba na pár sekúnd. Potom sa situácia na trati upokojila, podobne ako medzi juniormi sa spomalilo. Na 14. kilometri sa išlo tak pomaly, že ručičky na tachometroch áut a motoriek ukazovali rýchlosť 20 km/h. Priemerná rýchlosť balíka v prvej polhodine bola 37 km/h. Až v okolí Horných Dubových sa zrýchlilo a nové tempo už niektorých cyklistov dostalo do ťažkostí. Skoro hneď kontakt stratili dvaja Slováci, no postupne odpadávali ďalší.
V prvom z väčších kopcov exodus pokračoval. Celkovo sa za balíkom ocitlo okolo 30 pretekárov, asi 20 zo Slovenska. Medzi tými, ktorí sa porúčali z hlavného poľa, bolo napríklad päť členov TJ Slávia ŠG Trenčín, dvaja pretekári CyS – Akadémie Petra Sagana, aj šprintér Michal Hloža alebo tiež bronzový z časovky Andrej Komora (CK CYKLOGLAJZA BB), čo sa dalo chápať ako prekvapenie.
Väčšina z tých, čo stratila kontakt, však dostala šancu vrátiť sa naspäť, pretože vpredu sa opäť prestalo ísť. Dalo sa ale čakať, že druhý kopec urobí znovu nejaké rozdiely. Doň naleteli ako prví chlapci z celku Topforex – Lapierre Pro Cycling Team, ktorý v Trnave reprezentuje deviatka pretekárov, zo Slovákov Adam Foltán a Matej Blaško.
V druhom stúpaní sa ale nič neudialo, akoby niektorí jazdci stratili motiváciu po tom, čo ich zozadu doskočili oneskorenci. Preto sa tentokrát neodpadávalo. Balík sa natiahol a nikoho do úniku nepúšťal. Odvážlivcom, ktorý sa snažil získať výhodu na svoju stranu, bol Martin Vlčák (Dukla Banská Bystrica) a v jeho prípade platilo pravidlo odvážnym šťastie praje.
Českým pretekárom osamotený Slovák v čele príliš neprekážal, ale celok Topforex – Lapierre Pro Cycling Team mal aj na slovenskej strane veľké ambície. Práve preto sa práve toto zoskupenie poskladalo na čelo pelotónu, pretože Martin Vlčák (Dukla Banská Bystrica) stále získaval väčší a väčší odstup. V druhom kratšom kole už balík na neho strácal takmer dve minúty.
Nová situácia na ceste vôbec nehrala do kariet vedúcemu pretekárovi, aj keď české duo mu príliš veľa starostí robiť nemuselo. Problém bol v tom, že za dvoma Čechmi sa hnal pelotón, ktorí momentálne ťahali práve českí jazdci. Martin Vlčák (Dukla Banská Bystrica) na méte 50 kilometrov pred páskou mal k dobru už iba minútu na hlavné pole. Jakoubek a Tyrpekl boli za ním 20 sekúnd. O päť kilometrov neskôr už bola v čele trojica.
Situácia sa nachvíľu stabilizovala. Vpredu bola trojica cyklistov, ktorí si držali náskok okolo 45 sekúnd. Všetko sa zmenilo, keď Čech Tyrpekl nastúpil a snažil sa ujsť. Podarilo sa mu to, no bol to celkom nepochopiteľný krok, pretože do cieľa stále bolo ešte ďaleko. Balík sa postupne začal približovať a prsty v tom mal aj samotný Blaško, ktorý momentálne ťahal špicu pre českých jazdcov zo svojho tímu.
Púť Martina Vlčáka (Dukla Banská Bystrica) v úniku trvala viac ako 50 kilometrov a skončila sa tesne pred nájazdom do posledného kola. Spolu s ním pelotón dobehol ako Jakoubeka, tak aj Tyrpekla. V čase, kedy sa hlavné pole dostalo do čela pretekov, bolo jeho súčasťou okolo 70 cyklistov. Potom sa však zrýchlilo a začalo sa vo veľkom odpadávať.
Do posledného kola vstupoval na pozícii lídra pretekov Dávid Kaško (Cyklistický tím FIREFLY). Ten využil na únik najlepšiu možnú situáciu, český líder Topforex – Lapierre mal technické problémy a jeho kolegovia ho čakali. Kaška sa rozhodli prenasledovať traja borci, Samuel Oros (Dukla Banská Bystrica), Vojtěch Sedláček (CC ETUPES) a František Honsa (AC SPARTA PRAHA), ktorí ho aj dobehli.
Vpredu tak boli dvaja Slováci a traja Česi. Dlho ale za jeden koniec lana neťahali, Sedláček sa od nich odtrhol a nastupovať si začali aj ostatní. Oros sa chcel vzdialiť Kaškovi, Bárta Honsovi. Nepodarilo sa im to, kvarteto bolo stále pokope. Pelotón, ktorý ťahal Topforex, za prvým mužom strácal 30 sekúnd.
Na méte tri kilometre pred cieľom štvorica dobehla vedúceho muža, manko balíku bolo 20 sekúnd. Bol to veľmi sľubný náskok a nakoniec aj rozhodujúci. Pelotón sa do boja o víťazstvo už nezapojil a dresy získali práve účastníci prvej skupiny. Na slovenskej strane ho získal
Samuel Oros (Dukla Banská Bystrica), ktorý ešte pred páskou ušiel Dávidovi Kaškovi (Cyklistický tím FIREFLY). Súboj o tretiu pozíciu dopadol najlepšie pre Mateja Blaška (Topforex – Lapierre), Matúš Štoček (Beltrami TSA Hopplá Petroli Firenze) bol štvrtý a
Jakub Varhaňovský (Dukla Banská Bystrica) piaty.
Radosť pretekárov z VŠC DUKLA, zľava Jakub Varhaňovský, Martin Vlčák a Samuel Oros. (foto zdroj: cycling-info.sk)
Matúš Štoček neobhájil prvé miesto z vlaňajšieho ročníka, pretože preteky prebiehali v réžii Dukly Banská Bystrica. Najskôr šťastie pokúšal Martin Vlčák, a to odvážnym útokom ďaleko pred cieľom, po ňom ušiel Samuel Oros a jemu to prinieslo slovenský dres. Vlaňajší šampión Matúš Štoček síce v záverečnom kole skúšal nastúpiť a dotiahnuť sa do čela, ale už sa mu to nepodarilo a musel sa uspokojiť až so štvrtou pozíciou. Dnes previedli výborné výkony Vlčák, Oros, Kaško i Blaško. Vlčák za dlhý únik, Oros za najviac síl v závere, Kaško za veľmi umný atak v správnu chvíľu i Blaško, ktorý mal veľkú smolu a aj čo-to odtiahol. Zaslúžené medaily. Favorizovaní borci do špurtu Štoček s Varhaňovským ostali tesne pod pódiom.